A cikket Szabó Sándor írta a www.gitarhangtechnika.hu weboldal független hangszer tesztelője.

Valamikor a '60-as években, ha bekapcsoltuk a televíziót, már ahol volt, és véletlenül láttunk egy együttest játszani, akkoriban többnyire nagy testű, félig akusztikus gitárokat láthattunk. Akkoriban a lapos, tömörtestű gitár éppen csak kezdett terjedni. Aztán az évtized végére már szinte csak tömörtestű gitárok voltak láthatók mindenfelé, az üreges testű gitárok pedig kiszorultak a dinamikusan változó, új és egyre hangosabb rock zenéből. Csupán pár gitáros maradt az üreges gitárjánál, mint például Ted Nugent, vagy Alvin Lee, és még páran. A fél-akusztikus konstrukciók a blues és a jazz, és a későbbi fúzió zenékben továbbra is fennmaradtak.

Ez a gitárfajta azért nem terjedt el, mert nagy hangerővel, torzítóval már kezelhetetlen volt az üreges testből eredő gerjedése miatt, így lassan a tömör testű gitárok vették át a főszerepet a hangosabb zenékben.

A fél-akusztikus gitároknak van egy furcsa sajátosságuk, az hogy bármelyiket is vesszük kézbe és megpengetjük, bármilyen fából is készülnek, az az akusztikus rezonancia, amit a konstrukció ad, átnemesíti a hangot és valamiért mindig szeretjük a hangját. Most egy ilyen hangszert mutatok be, nagy örömömre szolgál, mert nagyon kellemes egy szép és nemes vonalú, kellemes hangú hangszert tesztelni, ami még erősítő nélkül is nagyon "kelleti magát".

A patinás amerikai cég a Washburn egyik modellje, a HB-35 gitárja van a kezemben. Ez a gitár a Washburn történetében is visszatérő modell. Készítettek belőle egy sorozatot a hatvanas években, majd egy másikat 1980-ban és most újra megjelent egy új sorozatban. A vonalvezetése klasszikus, szimmetrikus test formáját látva azt gondoljuk, hogy már ezerszer láttuk, de ez csak a külső látszat. Csakúgy, mint az elektromos gitároknál, a forma szigorú jogvédelem alatt áll, és nyilván mindegyik cég pár milliméterrel eltér a másikétól, legtöbbször a fejforma tér el, azonban a konstrukció az jószerével azonos.

Konstrukció

A konstrukció régi, azonban a technológia új. A test laminált juharból készült, régebben gőzöléssel egy sablonban domborították a tetőt és a hátlapot is, a kézzel készült gitárokon kifaragták a tetőt és a hátlapot, újabban pedig CNC-vel marják ki a laminált alapanyagból a domborított formát. Mindnek megvan a maga előnye, hátránya, a lényeg az, hogy mindegyik eljárás kissé eltérő, de jó eredményt ad. A CNC-s megoldás a legolcsóbb, ennek is köszönhető a gitár igen kedvező ára.

A ragasztással rögzített nyak ugyancsak jávorból készült, rózsafa fogólappal. A 22 bundos nyakban feszítőpálcát helyeztek el, amit a fej felől lehet állítani szükség esetén. A húrhosszúság 628 mm, ami a Gibson szabványnak felel meg.

A testben 2 hosszanti gerenda fut, ami részben kellő merevséget biztosít a húrfeszítéssel szemben, másrészt akusztikailag is fontos szerepe van a hangzás megformálásában. Gyakran felmerül az a kérdés, hogy egy ilyen gitár vajon mennyire van túlméretezve. Ahhoz, hogy az a 48-50 kp feszítőerő ne szakítson szét egy olyan rendszert, mint amilyen egy gitár, ahhoz egy sokkal könnyebbre, lazábban épített test is megfelelne, de valamiért inkább ez a kissé túlméretezett építésmód maradt fent. Ez vonatkozik a tömörtestű gitárokra is, ahol távolról sem lenne szükség annyi fémre, amit egy húrbefűzéshez használnak, de a hagyomány az hagyomány, ez már úgy tűnik ilyen marad...

A szerelvények tekintetében megint csak a hagyomány dominál, a nagy nehéz húrbefűző és a húrláb ugyanolyan, mint az 60 évvel ezelőtti modelleken, semmi sem változott. A nyak dőlése is egy jellegzetes konstrukciós jellemzője ennek a típusnak, a nagyobb szögben hajló húrok nagyobb erővel nyomják a tetőt és ezzel határozottabb, koppanósabb hangindulást érnek el.

Kidolgozás, szerelvények

Gyönyörű borvörös lakkozása van, amin áttűnik a jávor tigriscsíkokra emlékeztető egyenletes mintázata. A test és a nyak kontúrját krémszínű csík szegélyezi, a gyöngyházból kirakott pozíciójelzők pedig egy átlósan két vonallal áthúzott négyzetet formálnak.

A pickup és a szerelvények aranyozottak, a hangolókulcsok 18:1 áttételű Grover márkájúak, könnyű és pontos hangolást valamint hosszabb élettartamot garantálnak. A kidolgozás tekintetében ez a gitár teljesen kifogástalan. Ugyancsak ezt mondhatom el a beállításáról, a nyak és a húrmagasságok tökéletesen beállítva, úgyhogy a gitár azonnal játszható.

A húrbefűző és a húrláb, bár nagy súly többletet jelentenek, azonban mint azt majd a későbbiek során tapasztalni fogjuk, akusztikailag jótékony hatásúak.

Elektronika

A klasszikus 2 Humbuckeres megoldás egy 3 állású pickup váltóval és hangszedőnként egy-egy hangerő és hangszín potméterrel. A hangszedők Washburn fejlesztésűek, a húrláb felőli pickup kissé nagyobb jelű határozott közép tartománnyal, a nyak felőli pedig melegebb hangzású, hangzású. A kombinált állásban nagyon jól működnek együtt.

Hangzás, játékkényelem

Az első benyomás még akkor ért, amikor nem is volt erősítőbe dugva a gitár. A hangkitartása egyszerűen fenomenális. Részben a rezonáns alapanyagoknak köszönhető, de a hangkitartás nagyban függ a szerelvények súlyától is. Ugyanis a súlyok mintegy akkumulálják a rezgési energiát és bár nyelnek el valamennyit abból, de a hang lecsengési karakterisztikája jócskán meghosszabbodik. Olyan érzetünk van, mintha a dinamikasáv összeszűkülne, a hang pedig meghosszabbodik. Éppen úgy mintha egy kompresszorral kezelnénk a hang dinamikáját. Ez teljesen meg is felel annak azzal a különbséggel, hogy ez mechanikus kompressziónak tekinthető, pumpálás, többlet zaj és tranziens veszteség nélkül. Ezért tehát nem akarom nagyon szidni a nehéz húrbefűzőt, mert bizonyos gitárokon kifejezetten jótékony hatása van. Ezen a modellen mindenképpen. Elektromosan is ugyanaz a nagyszerű szinte elmúlni nem akaró, nagyon hosszan lecsengő hangja van a gitárnak. Ezért a nyújtott hangok teljesen új érzetét fedezhetjük fel a játék során. A húrláb hangszedő igen rockosan szól, a nyak hangszedő pedig kissé jazz-esen. Azonnal sikerült is felfedeznem a gitár sokoldalúságát. Bár egy ilyen félig akusztikus hangszert megvásárolva tudnunk kell, hogy a hangjuk nyers, azaz változni fog már egyetlen óra játék után is, de így nyersen is magával ragadott tónusának gazdagsága.

A játékkényelem nagyon szubjektív dolog, a nyak profil érzete és a súlypont, a test simulása együtt ad egy érzetet, amire azt mondhatom, hogy kellemes. Valamiért az enyhén dőlt nyak -legalábbis számomra- kellemes kéz pozíciót biztosít akár ülő vagy álló játékhoz. Mint minden, persze ez is megszokás kérdése.

Ár/érték arány

A 135.000,- Ft-os ár a jól megfizethető tartományban van, amit a gitár hangilag nyújt abban mindenképpen kiváló ár/érték aránnyal rendelkezik és ha még azt is hozzávesszük, hogy kapunk hozzá egy szivaccsal bélelt puhatokot is, akkor kiváló vételnek tekinthető.

Aki jazzt, bluest, fúziót, vagy jól fésült rock zenét játszik, mindegyik stílusban jól megállja a helyét. Az ára valóban alacsony, de ettől még semmiképpen sem tekinthető kezdő gitárnak. Javaslom a kipróbálását, ha a Mezzoforte bolt felé jártok.

A teszthez is a Mezzoforte Hangszeráruházból kaptuk kölcsön a gitárt, melyért köszönetet mondunk ezúton is.

Kapcsolódó linkek:

A bejegyzés trackback címe:

https://hangszeraruhaz.blog.hu/api/trackback/id/tr542237299

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása